Divergent

En söndags kväll som denna, hade jag faktiskt ingen aning om vad jag skulle blogga om. Men efter lite tänkt kom jag på att jag tänkte skriva en liten kort variant av en bokrecension. För det är faktiskt så att jag på senaste tiden har börjat läsa böcker som en galning. Visst är livet helt fantastiskt, men ibland tröttnar jag på den gråa vardagen, och då vill jag bara stiga in i en annan värld, långt bort från min egen. Därför föredrar jag att läsa fantasy, ett garanterat kort för mig som vill in i en annan värld för en liten stund. En av de senaste böckerna jag läste heter Divergent och det var en bok som jag verkligen fastnade för. Enligt många sägs den påminna om Hungerspelen, men den boken har jag faktiskt aldrig läst, kan bero på att jag inte var så värst imponerad av filmen och då inte heller känt för att läsa boken. Men den här boken mina vänner, den borde ni verkligen överväga att läsa! Författaren till boken heter Veronica Roth, och hon har även skrivit en uppföljare till boken som heter Insurgent, som kom ut på svenska nu i höst. Boken har till och med blivit en sådan stor succé att den faktiskt kommer ut som film nästa år, fantastiskt!  Boken handlar i sig om en tjej som lever i en värld där människorna är indelade i fem olika gruppen (falanger), De osjälviska, De ärliga, De lärda, De tappra och De fridfulla. Den falangen man tillför, står då för vem man anses vara som människa. Alla människor föds in i en falang, men vid sextonårs ålder får de chansen att byta falang, ifall det känts som de hamnat i fel. Innan bytet får alla sextonåringar varje år genomgå ett test, i testets slutresultat  får de en inblick av vilken falang de troligen främst skulle passa in i. Men i huvudkaraktärens, Beatrice prov blir provresultatet lite annorlunda och hon får nu bära på en hemlighet som kan kosta henne livet ifall den kommer ut. Beatrice vet inte vad som väntar framför henne, ska hon byta eller stanna kvar i sin falang?  I den här världen anser de att "falang" går före blod, vilket innebär att hon måste bryta med sin familj ifall hon väljer en annan. Dessutom måste man genomgå ett interneringstest, vilken falang man än väljer. Om man misslyckas med testet som blir man "falanglös, och det är desamma som att bli dödsdömd i deras värld. Beatrice väljer att följa med en annan falang, nämligen De tappra. Hennes liv förvandlas nu till en utmaning, hon genomgår saker hon aldrig trodde hon kunde klara av innan. På vägen genom boken förvandlas hon till en helt ny person, boken leder en igenom svek, kärlek och styrka.  Det finns hela tiden denna känsla av ny spänning i luften som följer med en genom hela boken. 

 
 
Kommentarer
Postat av: Linnea

Du borde verkligen överväga att läsa hungerspelen. Filmen är så fruktansvärt dålig om man jämför med boken... :)

Svar: Okej, då ska jag kanske tag och göra det :D
Emma Johansson

2013-11-07 @ 16:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0